یراق آلات چیست؟ انواع یراق الات درب و پنجره

یراق آلات چیست؟ انواع یراق الات درب و پنجره

یراق آلات چیست؟ به قطعاتی گفته می شود که در ساخت و تکمیل بسیاری از قسمت های خانه همچون درب و پنجره و کابینت های آشپزخانه بسیار کارآمد می باشد. از کاربردی ترین یراق آلاتی که روزانه با آن سرو کار دارید، می توان به دستگیره پنجره، لولا درب، ریل کشو و… اشاره کرد.

ساخت یراق آلات از زمانی شروع شد که ذوب کردن فلزات رواج یافت. در گذشته انسان توانست فلزات را ذوب کند و با استفاده از آن یراق مورد نیاز زندگی خود را بسازد. یراق آلات در و پنجره یکی از مهم ترین و پر کاربردترین ابزار و یراق می باشد که وجود آن ها بسیار ضروری است. برای ساخت و تکمیل درب و پنجره های آلومینیومی حتما باید یراق آن را به درستی تهیه نمود. در این مقاله سعی داریم تا شما را با انواع یراق آلات ساختمانی آشنا سازیم تا با آگاهی بیشتری بتوانید آنها را تهیه کنید.

انواع یراق آلات

به طور کلی یراق آلات انواع مختلفی دارد. هر یک از این ها، براساس نوع خاص خود برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه با انواع موجود برای ساخت و تولید لوازم و ابزارهای مختلف آشنا می‌شویم:

یراق آلات ساختمانی

یراق آلات ساختمانی از پر کاربردترین انواع یراق الات هستند. این ها شامل آجربر، کف‌ساب، شیشه‌بر، ماله و حتی دوربین نقشه‌برداری می‌باشند. یراق آلات درب و پنجره دوجداره نیز در این دسته جای می‌گیرد.

نمونه هایی از یراق های مورد استفاده در و پنجره های ساختمان شامل این موارد است. یراق آلات تک حالته و دوحالته آلومینیوم، دستگیره پنجره سکوستیک، دستگیره مخفی پنجره کشویی، قفل درب سوئیچی آلومینیوم، غلطک پنجره کشویی، گیره مقابل زبانه قفل درب، دستگیره دوطرفه قفلدار، دستگیره مکانیزم فولکسی، دستگیره پنجره، سیلندر قفل، لولا، گیره اسپانیولت، کیپ کننده میانی، لولا وسط ثابت و قابل تنظیم، بازو کلنگی، سورمه کلنگی، لولا 3 تیکه رگلاژی، غلطک پنجره کشویی، اسپانیولت قفلدار درب، یراق آلات پنجره دوحالته، پنجره دولنگه بازشو از نمونه های این مورد هستند.

کاربرد یراق الات چیست؟

یراق آلات واژه‌ای کلی برای تمامی ابزارها و تزئینات جانبی به کار رفته در وسایل اطراف ما می‌باشد. از آنها برای ساخت در و پنجره، تولید کابینت، سازه‌های مختلف موجود در منازل، سرویس‌های بهداشتی، درب و پنجره های دوجداره و تک جداره، ابزارهای فنی، تجهیزات مهندسی و همه موارد مشابه استفاده می‌شود.

یراق آلات درب و پنجره

اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید، که چرا باید از یراق آلات در تولید و ساخت لوازم، ابزارهای مختلف استفاده کنیم؟ جالب است بدانید که استفاده از یراق آلات به دو دلیل کلی صورت می‌گیرد. در ادامه با یکدیگر به بررسی این دو دلیل می‌پردازیم:

استفاده از یراق آلات برای زیبایی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای یراق آلات زیبایی آن‌ها است. مثلا یک درب، یک پنجره دوجداره، یک کابینت یا یک کمد را در نظر بگیرید. مثلا برای درب نیاز به استفاده از دستگیره‌هایی است که در انواع و اشکال مختلف وجود دارد و علاوه بر کارآیی، به زیبایی درب نیز کمک می‌کند.

برای کمدها و کابینت‌ها نیز، استفاده از دستگیره‌های مختلف می‌تواند بر زیبایی ظاهری آن‌ها بیفزاید. در مورد درب و پنجره های دوجداره، انواع مختلف لولاها و دستگیره‌ها می‌توانند باعث تغییر سبک و جهت باز و بسته شدن پنجره‌ها شوند. به این ترتیب در زیبایی و کارآیی آن‌ها نقش موثری ایفا می‌کنند.

استفاده از یراق آلات برای آسان‌تر شدن کاربرد وسایل

یراق آلات به آسان‌تر شدن کاربری وسایل و ابزارها کمک می‌کنند. مثلا یک پنجره دوجداره را در نظر بگیرید. استفاده از انواع لولاها می‌تواند در کاربردی‌تر شدن پنجره از نظر نحوه باز و بسته شدن و روان بودن پنجره دوجداره به هنگام باز و بسته شدن تاثیر بگذارد.

در ادامه قفل‌های یک درب را در نظر بگیرید. قفل‌ها خودشان به تنهایی دارای انواع مختلفی هستند که زیرمجموعه بسیاری دارند. مثلا در پنجره های دوجداره جلوقفلی نوعی از یراق آلات است، که نقش مهمی در کارکرد آن‌ها دارد و به طول عمر مفید پنجره کمک شایانی می‌کند. یراق آلات درب و پنجره حتی در بهبود و عملکرد صحیح عایق‌بندی تاثیرگذار هستند.

درب‌های ورودی ساختمان نیز از دستگیره‌های مخصوص به خود استفاده می‌کنند که در انواع و اندازه‌های مختلفی در بازار وجود دارند. یراق آلات درب شامل دستگیره، قفل، سیلندر، جک پشت درب، آرام بند، چشمی، شب بند، ضربه گیر، لولا و دریچه پست می‌باشد.

یراق آلات درب و پنجره دوجداره

پیشرفت تکنولوژی از قبیل قفل و ابزارهای تولید و ساخت درب و پنجره دوجداره آلومینیومی، باعث شده است که این نوع درب و پنجره‌ها از نظر امنیتی در تراز بالایی قرار گرفته باشد. طرح‌های زیبا و ایمن یراق آلات پنجره دوجداره معمولا طوری است، که این درب و پنجره ها را از چهار جهت قفل کرده و امنیت فوق‌العاده‌ای به آن‌ها می‌بخشد.

این درب و پنجره‌ها در عین حال به راحتی فقط با چرخش آسان یک دستگیره و به وسیله قفل‌هایی به شکل قارچی به قاب‌های‌شان محکم می‌شوند. همین امر سبب افزایش ایمنی درب و پنجره دو جداره می‌شود. صنعت تولید یراق درب و پنجره، همواره در حال توسعه و نوآوری است و همین موضوع منجر به تولید آنها با تنوع فراوانی شده است.

به طور کلی یراق آلات درب و پنجره دوجداره شامل یراق تک حالته، یراق دو حالته، یراق کشویی، یراق کشویی – لغزشی نیمه اتوماتیک، یراق کشویی – لغزشی تمام اتوماتیک و یراق تاشو است. بسیار مستحکم هستند و در درجه بالایی از نظر ماندگاری متریال قرار دارند. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین انواع یراق آلات پنجره دوجداره می‌پردازیم. جهت خرید یراق درب و پنجره با الیت در تماس باشید.

یراق اسپانیولت برای پنجره دوجداره

اسپانیولت که در اصطلاح قفل درب نیز نامیده می‌شود، یکی از مهم‌ترین اجزای یراق آلات پنجره‌ دوجداره است. کیفیت اسپانیولت به نوع آلیاژ استفاده شده در آن بستگی دارد. این جزء تاثیر مهمی بر کیفیت درب و پنجره دوجداره می‌گذارد. بی‌کیفیت بودن آلیاژ مورد استفاده در یراق اسپانیولت باعث افزایش فشار بیشتر بر روی دستگیره‌های درب شده و آن را از کار می‌اندازد. اسپانیولت های موجود در بازار برندهای مختلفی دارند و تولید کشورهایی همچون ترکیه یا آلمان هستند. انواع آلمانی این نوع یراق به دلیل دو زبانه بودن از کیفیت و امنیت بالاتری برخوردار است.

دستگیره در و پنجره

انتخاب دستگیره مناسب برای درب و پنجره، باعث افزایش طول عمر کلی درب و پنجره و حتی اسپانیولت آن می‌شود. نصب دستگیره‌های بلندتر باعث می‌شود که فشار کمتری به اسپانیولت وارد شود. همچنین دستگیره هایی که دارای اهرم توپُر هستند، از کیفیت بالاتری برخوردارند.

مورد دیگری که در انتخاب دستگیره اهمیت دارد، ضخامت صفحه اصلی دستگیره است. همچنین ماشین‌کاری اتصال اهرم به صفحه اصلی باعث آسان‌تر شدن نحوه حرکت آن می‌شود. علاوه بر این‌ها، کیفیت آلیاژ استفاده شده در ساخت شفت چهار پهلو به کارکرد بهتر و طولانی‌تر دستگیره‌ها کمک می‌کند.

در صورتی که فنر جنس مناسبی نداشته باشد، عملکرد اهرم در زاویه قائم تغییر می‌کند. آخرین موردی که درباره دستگیره‌ها باید به آن توجه کرد، زوار جای پیچ است. این مورد حتما باید استحکام و مقاومت کافی و بالایی در برابر شکستگی و خرد داشته باشد.

سیلندر درب و پنجره

از دیگر یراق آلات پنجره دوجداره که کاربرد فراوانی دارد، سیلندر است. یکی از بهترین انواع سیلندرهای درب و پنجره، سیلندرهای برنجی هستند، که معمولا توسط آلومینیوم کاور می‌شوند.

زبانه قفل پنجره دوجداره

زبانه قفل یراق کاربردی دیگری است که برای درب و پنجره کاربرد دارد. در پنجره های دوجداره، چه زبانه قفل بلند و چه کوتاه باشد، باید به طوری نصب شود که در هنگام باز و بسته شدن پنجره در جای خود فیکس شود و به درستی جا بیفتند. حداقل وزن لولا نیز باید برابر با ۱۱۰ گرم باشد تا بتواند در برابر شکستن از خود مقاومت نشان دهد.

 

انواع بازشوهای درب و پنجره دوجداره

درب و پنجره دوجداره دارای یراق آلات مختلف با نام بازشو است. بازشوها در انواع مختلف و با توجه به کاربردهای مختلف طراحی و تولید شده‌اند. انواع بازشوهای درب و پنجره دوجداره شامل بازشوهای یک حالته،‌ دوحالته، کلنگی، کشویی، فولکس واگنی، تاشو و فرانسوی می‌باشد.

یراق بازشوی کلنگی طوری نصب می‌شود، که نقطه دید را از روبه‌رو مسدود می‌کند. بازشوهای دو حالته در مواردی کاربرد دارد، که باز شدن پنجره بر روی دو محور عمودی و افقی مطلوب است. بازشوهای دوحالته در برابر صوت، رطوبت، باران و گرد و غبار عایق‌بندی محکمی دارند. با استفاده از این بازشوها، می‌توان هزینه‌های ناشی از مصرف انرژی را تا حدود زیادی کاهش داد.

یراق‌های مربوط به بازشوهای کشویی،‌ در مواردی کاربرد دارند که با محدودیت فضا مواجه هستیم و می‌خواهیم از پنجره دوجداره کشویی استفاده کنیم. در نهایت، یراق آلات پنجره های دوجداره فولکس واگنی دارای عایق‌بندی بسیار بالایی هستند و حتی از پنجره‌های کشویی نیز کاربردی‌ترند. این نوع یراق قیمت بالایی دارد، اما قابل نصب بر روی پروفیل‌های ارزان‌تر نیز می‌باشد.

اکنون که با انواع یراق آلات پنجره دوجداره و درب‌ها آشنا شدید و تصمیم به استفاده از آنها در هنگام نصب درب و پنجره دوجداره دارید، می‌توانید از مشاوره و راهنمایی متخصصان شرکت تولید و فروش درب و پنجره‌های دوجداره الیت بهره گیرید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 14 =

عنوان های این صفحه